Technicky zaměřené jedince moc neláká romantika na pláži a místo ní se na cestách vydají obdivovat nějakou výjimečnou stavbu a třeba i hledat inspiraci. Někteří zavítají ke starým záhadným objektům, jako je Stonehenge a další. Tam se snaží přijít na kloub tomu, jak je naši předkové dokázali postavit pomocí primitivních nástrojů. Jiné naopak mnohem víc přitahuje moderní architektura, asi málokterý z nich si nechá ujít proslulý viadukt Millau ve Francii.
Eiffelovka se může jít zahrabat
Jde o zázrak moderních technologií – most, zavěšený na sedmi betonových pilířích (mají velmi rozdílnou výšku, od 77 m až k 246 m), o délce 2,46 km a váze 36 000 tun.
Nejvyšší z pilířů (mají specifický tvar, nahoře se zužují a dělí na dva menší) převyšuje i slavnou Eiffelovu věž. Viadukt Millau je nejvyšší v Evropě a druhý na světě! Předčil ho pouze most Puente Baluarte v Mexiku.
Realizace trvala zhruba tři roky
Myšlenka překlenout řeku Tarn u města Millau a dokončit tím dálnici spojující Paříž s jižní částí Francie nebyla přitom nijak nová, zabývaly se jí generace projektantů.
Největší oříšek pro ně představovala hlavně rozlehlost údolí, jeho pestrý terénní profil, a pochopitelně i finanční náročnost; projekt stavby byl schválený až v roce 1989.
Pak začalo dlouhé politické dohadování o jeho podobě, jaká firma ho postaví, zda na něm budou vybírat mýtné. Takže skutečně začali stavět až 16. října 2001.
Pak už to ovšem šlo ráz na ráz, na naše poměry absolutně neskutečnou rychlostí. Za pouhých 38 měsíců viadukt Millau slavnostně otevřel prezident Jacques Chirac.
V pylonu je ukrytý svitek se jmény
Nejprve vznikly pilíře. A když je dokončili do výšky vozovky, začali rychlostí 600 mm za 4 minuty vysouvat ocelovou mostovku. Ta je rozdělená na dvě samostatné části.
Když se podařilo obě části spojit, odchylka mezi nimi činila jen 1 cm! Viadukt Millau výrazně urychlil spojení nejen s Paříží, ale i Barcelonou ve Španělsku.
Výstavba si vyžádala asi několik tisíc hodin práce. Pozoruhodné je, že při nich nedošlo k vážnějšímu zranění. Do jednoho z pylonů byl pak vložen svitek papíru v měděné tubě.
Ten obsahuje jména nejen tvůrců, francouzského projektanta Michela Virlogeuxe a britského Normana Fostera, ale i všech inženýrů a dělníků, kteří se na stavbě podíleli.
Na viadukt Millau se zadarmo nedostanete
Nejvyšší povolená rychlost je 110 km, aby byl čas se kochat. Komu to nestačí, v obci Creissels je návštěvnické centrum. Informuje veřejnost o historii viaduktu, jsou tu i fotky, vstup je volný.
Závěrem cena mýtného z roku 2015 – osobní auto (dle sezóny) od 6,25 do 9,40 €, s přívěsem od 9,33 do 14 €, dodávka od 21,42 do 25,70 €.
Mohlo by vás zajímat
Dolmades: Tradiční řecké jídlo, jež tvoří vinné listy, rýže a zelenina
Dovolená v Řecku je hlavně o pohodě, přírodě, nádherně čistém moři, antických památkách a vynikající gastronomii. Během pobytu v této oblíbené zemi patrně narazíte na pokrm zvaný dolmades (neboli dolma). Je celý zelený a na první pohled tak trochu tajemný. Jedná se o vinné listy plněné rýží a zeleninou, výjimečně i masem. Share Tweet Email
Kanál lásky na řeckém ostrově Korfu natrvalo pojistí váš vztah
Jste zamilovaní a chcete, aby vám to s partnerem vydrželo až do konce života? Anebo hodláte získat srdce osoby, kterou tajně milujete? V tom případě se vydejte na řecký ostrov Korfu, ideálně do letoviska Sidari. Zdejší miniaturní pláž s název Kanál lásky (Kanali tou Erota či Canal d’Amour) vám údajně splní to, po čem v […]
Cabo de Gata: Přírodní park v Andalusii okouzlí prázdnými plážemi
Španělsko je jednou z nejnavštěvovanějších zemí, nicméně ve známých letoviscích jako Costa Brava a Costa Blanca je v sezóně hlava na hlavě. Existují však opuštěná místa, kde lze mít pláž pomalu jen pro sebe. Třeba v přírodním parku Cabo de Gata (Cabo de Gata-Níjar Natural Park). Share Tweet Email





