Viadukt Millau: Nejvyšší most Evropy stojí na jihu Francie

Zajímavosti

Technicky zaměřené jedince moc neláká romantika na pláži a místo ní se na cestách vydají obdivovat nějakou výjimečnou stavbu a třeba i hledat inspiraci. Někteří zavítají ke starým záhadným objektům, jako je Stonehenge a další. Tam se snaží přijít na kloub tomu, jak je naši předkové dokázali postavit pomocí primitivních nástrojů. Jiné naopak mnohem víc přitahuje moderní architektura, asi málokterý z nich si nechá ujít proslulý viadukt Millau ve Francii.

Eiffelovka se může jít zahrabat

Jde o zázrak moderních technologií – most, zavěšený na sedmi betonových pilířích (mají velmi rozdílnou výšku, od 77 m až k 246 m), o délce 2,46 km a váze 36 000 tun.

Nejvyšší z pilířů (mají specifický tvar, nahoře se zužují a dělí na dva menší) převyšuje i slavnou Eiffelovu věž. Viadukt Millau je nejvyšší v Evropě a druhý na světě! Předčil ho pouze most Puente Baluarte v Mexiku.

viadukt Millau

Realizace trvala zhruba tři roky

Myšlenka překlenout řeku Tarn u města Millau a dokončit tím dálnici spojující Paříž s jižní částí Francie nebyla přitom nijak nová, zabývaly se jí generace projektantů.

Největší oříšek pro ně představovala hlavně rozlehlost údolí, jeho pestrý terénní profil, a pochopitelně i finanční náročnost; projekt stavby byl schválený až v roce 1989.

Pak začalo dlouhé politické dohadování o jeho podobě, jaká firma ho postaví, zda na něm budou vybírat mýtné. Takže skutečně začali stavět až 16. října 2001.

Pak už to ovšem šlo ráz na ráz, na naše poměry absolutně neskutečnou rychlostí. Za pouhých 38 měsíců viadukt Millau slavnostně otevřel prezident Jacques Chirac.

viadukt Millau

V pylonu je ukrytý svitek se jmény

Nejprve vznikly pilíře. A když je dokončili do výšky vozovky, začali rychlostí 600 mm za 4 minuty vysouvat ocelovou mostovku. Ta je rozdělená na dvě samostatné části.

Když se podařilo obě části spojit, odchylka mezi nimi činila jen 1 cm! Viadukt Millau výrazně urychlil spojení nejen s Paříží, ale i Barcelonou ve Španělsku.

spojení ocelové mostovky

Výstavba si vyžádala asi několik tisíc hodin práce. Pozoruhodné je, že při nich nedošlo k vážnějšímu zranění. Do jednoho z pylonů byl pak vložen svitek papíru v měděné tubě.

Ten obsahuje jména nejen tvůrců, francouzského projektanta Michela Virlogeuxe a britského Normana Fostera, ale i všech inženýrů a dělníků, kteří se na stavbě podíleli.

Na viadukt Millau se zadarmo nedostanete

Nejvyšší povolená rychlost je 110 km, aby byl čas se kochat. Komu to nestačí, v obci Creissels je návštěvnické centrum. Informuje veřejnost o historii viaduktu, jsou tu i fotky, vstup je volný.

Závěrem cena mýtného z roku 2015 – osobní auto (dle sezóny) od 6,25 do 9,40 €, s přívěsem od 9,33 do 14 €, dodávka od 21,42 do 25,70 €.

pohled z letadla

Bagni San Filippo

Trápí vás kůže či klouby? Navštivte Bagni San Filippo

La Spezia: Nevšední tip na poetickou dovolenou v Itálii

La Spezia

Mohlo by vás zajímat

Djerba: poznávací výlety

Share Tweet Email

Číst více

Ománská Salalah

Ománská Salalah: 7 tipů na výlety, které si nesmíte nechat ujít

Když se řekne Blízký východ, pravděpodobně si leckdo z vás představí pouštní krajinu, velbloudí karavany a rozpálená skaliska lemující obzor. Ti, kteří jsou s tímto fascinujícím regionem seznámeni trochu blíže však určitě namítnou, že je toho zde k vidění mnohem více. A pro ománské město a region Salalah (česky Salála) to platí minimálně dvojnásob. Share […]

Číst více

Câmara de Lobos

Fotoreportáž: Městečko Câmara de Lobos na ostrově Madeira

Dovolená na portugalském ostrově Madeira, ležícím v Atlantském oceánu západně od Maroka, láká především milovníky přírody. Je tu však i několik měst a vesnic, které zaujmou nevšední architekturou, výtvarnými a sochařskými díly, poutavými tradicemi, pozoruhodnými přírodními unikáty a v neposlední řadě restauracemi nabízejícími neodolatelnou místní gastronomii. Rozhodně si nenechte ujít návštěvu malebné rybářské vesnice Câmara […]

Číst více