Technicky zaměřené jedince moc neláká romantika na pláži a místo ní se na cestách vydají obdivovat nějakou výjimečnou stavbu a třeba i hledat inspiraci. Někteří zavítají ke starým záhadným objektům, jako je Stonehenge a další. Tam se snaží přijít na kloub tomu, jak je naši předkové dokázali postavit pomocí primitivních nástrojů. Jiné naopak mnohem víc přitahuje moderní architektura, asi málokterý z nich si nechá ujít proslulý viadukt Millau ve Francii.
Eiffelovka se může jít zahrabat
Jde o zázrak moderních technologií – most, zavěšený na sedmi betonových pilířích (mají velmi rozdílnou výšku, od 77 m až k 246 m), o délce 2,46 km a váze 36 000 tun.
Nejvyšší z pilířů (mají specifický tvar, nahoře se zužují a dělí na dva menší) převyšuje i slavnou Eiffelovu věž. Viadukt Millau je nejvyšší v Evropě a druhý na světě! Předčil ho pouze most Puente Baluarte v Mexiku.
Realizace trvala zhruba tři roky
Myšlenka překlenout řeku Tarn u města Millau a dokončit tím dálnici spojující Paříž s jižní částí Francie nebyla přitom nijak nová, zabývaly se jí generace projektantů.
Největší oříšek pro ně představovala hlavně rozlehlost údolí, jeho pestrý terénní profil, a pochopitelně i finanční náročnost; projekt stavby byl schválený až v roce 1989.
Pak začalo dlouhé politické dohadování o jeho podobě, jaká firma ho postaví, zda na něm budou vybírat mýtné. Takže skutečně začali stavět až 16. října 2001.
Pak už to ovšem šlo ráz na ráz, na naše poměry absolutně neskutečnou rychlostí. Za pouhých 38 měsíců viadukt Millau slavnostně otevřel prezident Jacques Chirac.
V pylonu je ukrytý svitek se jmény
Nejprve vznikly pilíře. A když je dokončili do výšky vozovky, začali rychlostí 600 mm za 4 minuty vysouvat ocelovou mostovku. Ta je rozdělená na dvě samostatné části.
Když se podařilo obě části spojit, odchylka mezi nimi činila jen 1 cm! Viadukt Millau výrazně urychlil spojení nejen s Paříží, ale i Barcelonou ve Španělsku.
Výstavba si vyžádala asi několik tisíc hodin práce. Pozoruhodné je, že při nich nedošlo k vážnějšímu zranění. Do jednoho z pylonů byl pak vložen svitek papíru v měděné tubě.
Ten obsahuje jména nejen tvůrců, francouzského projektanta Michela Virlogeuxe a britského Normana Fostera, ale i všech inženýrů a dělníků, kteří se na stavbě podíleli.
Na viadukt Millau se zadarmo nedostanete
Nejvyšší povolená rychlost je 110 km, aby byl čas se kochat. Komu to nestačí, v obci Creissels je návštěvnické centrum. Informuje veřejnost o historii viaduktu, jsou tu i fotky, vstup je volný.
Závěrem cena mýtného z roku 2015 – osobní auto (dle sezóny) od 6,25 do 9,40 €, s přívěsem od 9,33 do 14 €, dodávka od 21,42 do 25,70 €.
Mohlo by vás zajímat
Kapverdy: Fotoreportáž z kapverdského ostrova Sal (2. část)
Pokud vám nevadí středně dlouhá doba letu (cca 6 a půl hodiny), můžete se s CK Blue Style vydat na kapverdský ostrov Sal. Leží v Atlantském oceánu, necelých 600 km západně od Senegalu. Není velký, má jen 216 km2, a tak ho během dovolené stihnete poznat celý. Respektive všechna místa, která stojí za návštěvu. Čekají […]
Angelokastro: Byzantský hrad na ostrově Korfu zachránil spoustu životů
Budete trávit letní dovolenou na řeckém ostrově Korfu a chcete si udělat zajímavý výlet spojený s historií, krásným výhledem a trochou adrenalinu? V tom případě se vydejte na věhlasný hrad Angelokastro, rozkládající se na strmém skalnatém útesu v severozápadní části ostrova. Share Tweet Email
Capo Vaticano: Nejhezčí kalábrijské letovisko ohromí hlavně přírodou
Žádné průmyslové zóny ani mrakodrapy, ale naopak krásná a nedotčená příroda, úžasně průzračné moře, romantické písčité pláže, skvostná architektura a vynikající kuchyně! To je Kalábrie, oblast situovaná ve špičce „italské boty“. Zkrátka a dobře – destinace ideální k prožití pohodové letní dovolené. Které letovisko zvolit? Zkuste Capo Vaticano, rozprostírající se kolem stejnojmenného mysu na nejzápadnějším výběžku […]