Dovolená na Kefalonii: 5 dní nabitých zážitky

DestinaceŘeckoKefalonie

Řecké ostrovy každý rok přitahují turisty jako magnet. Důvodem jsou krásné pláže, azurové moře či vynikající jídlo. My se však letos rozhodli objevit ten, který masové turistice zatím odolává. Láká i vás dovolená na Kefalonii, největším ostrově v Jónském moři?

Na Kefalonii můžete navštívit hned několik letovisek – živé Argostoli, romantickou Skalu nebo autentický Karavados. Lze se samozřejmě vydat ještě dál, konkrétně na výběžek Kefalonie, který vypadá jako poloostrov a jmenuje se Paliki. Zde se nachází oblast Xi beach pojmenovaná po stejnojmenné pláži. A právě sem jsme zamířili.

Trajektem na západ ostrova

Do tohoto malého ale zároveň i malebného letoviska Xi beach nás přilákala kromě jiného netradiční doprava doplněná o trajekt mezi dvěma přístavy. Nejdříve nás však z místního letiště Cephalonia Airport čekala zhruba desetiminutová cesta autobusem do hlavního města Argostoli. Zde se nachází přístav, odkud jsme se vydali trajektem do druhého největšího města – Lixouri – jež leží právě na výběžku Paliki.

A věřte mi, že tuto kyvadlovou lodní dopravu mezi dvěma přístavy oceníte. Plavba trvala jen kolem 25 minut, které jsme strávili jak na lavičce, tak procházením po lodi, přičemž nás ochlazoval příjemný vítr a hřály sluneční paprsky. Cestou se nám navíc naskytly krásné pohledy na pobřeží, jež je obsypané borovicovými lesy a malebnými barevnými domy.

Příjemná plavba nás nakopla na zbytek cesty, která čítala už jen pár minut, a my zakrátko dorazili do naší cílové destinace – letoviska Xi beach. Zde jsme strávili 5 dní, během nichž jsme se pokusili poznat alespoň část tohoto krásného řeckého ostrova.

1. den – Krásy pláže Xi a přírodní lázně

Jak jinak odstartovat dovolenou, než pravým a nefalšovaným odpočinkem na plážovém lehátku a ponořením se do moře. Náš hotel se nacházel u dlouhé pláže Xi s červeno oranžovým pískem, který je jemný jako prach. Jak se sem dostal, je dodnes záhadou. Vědci se nejvíce přiklání k tomu, že sem před dávnými lety doputoval díky působení větru až ze Sahary.

Ať už je pravda jakákoliv, pláž jsme si hned zamilovali. A to nejen díky netradiční barvě, ale i bílošedým skalám s vysokým obsahem šedého jílu. Některé z nich mají svůj základ přímo v moři a právě k takovým jsme vyrazili i my. Proč? Můžete si zde totiž dopřát přírodní SPA – ze skály stačí ulomit jen malý kousek ztvrdlého jílu, namočit ho do moře a rázem máte v ruce bahno, kterým se pomažte, co to jde. Jíl má nejen léčebné, ale i kosmetické účinky. Mezi místními se traduje, že pokud ho na svém těle necháte působit 30 minut, omládnete o několik let! No, nezkuste to!

2. den – Fiskardo, památka na původní Kefalonii

Ne každý ví, že Kefalonii postihlo v roce 1953 velké zemětřesení, které zničilo 90 % ostrova. Místní obyvatelé zde museli postavit úplně nové domy a znovu vybudovat také část infrastruktury. Na historické stavby a akropole, pro Řecko typické, proto na Kefalonii nenarazíte.

Rozhodně však stojí za to, udělat si výlet do přístavní vesničky Fiskardo, která jako jediná přežila strašlivé zemětřesení bez větších škod. Zachovaly se tady nejen nízké řecké domy v pastelových barvách, ale rovněž původní benátské domy z doby, kdy ostrov okupovali Benátčané. Dokonce tu najdete i pozůstatky římského hřbitova.

Příjemná je také procházka po zdejší přístavní promenádě, kterou lemují obchody a restaurace s výhledem na kotvící lodě. My v jedné z nich ochutnali tradiční pokrmy – smažený sýr saganaki zalitý pořádnou dávkou oleje, ozdobený paprikami a masový koláč Kreatopita s hovězím masem.

Není divu, že si Fiskardo zamilovali i světové celebrity. Se svojí jachtou tady kotvila popová diva Madonna a herec Michael Douglas s manželkou Catherine Zeta Johnesovou.

3. Den – Ochlazení v jeskyni Melissani

Po návštěvě vesničky Fiskardo, kde v červenci panují teploty kolem 30 stupňů, jsme se potřebovali někde ochladit. A tak jsme následující den vyrazili do jeskyně Melissani se stejnojmenným podzemním jezerem.

Nejdříve nás čekal mírný sestup dolů, a pak se před našimi zraky objevila nádherná laguna s neskutečně azurovou vodní hladinou, na které se pohupovaly loďky. Ty už čekaly jen na náš nástup. Po dosednutí přišel další „wow“ efekt, a to když jsme se podívali nahoru. Část vápencového stropu jeskyně se totiž před dávnou dobou propadla, čímž vznikl otvor, díky kterému vidíte nejen samotné nebe, ale i sluneční paprsky, jež svým svitem vytváří onu nádhernou barvu zdejší vodní hladiny.

Jakmile na loďku nastoupil poslední turista, místní průvodce se chopil pádla a vydal se s námi na úžasnou, byť krátkou, plavbu až do útrob jeskyně. Zde přišlo kýžené osvěžení, teplota se tady totiž pohybuje kolem 16 až 18 °C. Obdivovali jsme tu krápníkové útvary i malý ostrůvek obrostlý trávou, nad kterým poletovali drobní ptáci, a připadali jsme si jako v pohádce.

Jedná se opravdu o naprosto kouzelné, tiché a magické místo. Akorát koupání tu není možné, což je asi jedině dobře, protože jak jinak než naprostým zákazem by se tato azurová laguna uchovala pro další generaci… Zkrátka a jednoduše jeskyně i jezero patří mezi místa, která na Kefalonii prostě musíte vidět.

4. den – Pláž Myrtos a malé nahlédnutí do smutné historie ostrova

Po dvou dnech „výletování“ se nám zastesklo po koupání a relaxu na pláži. Tentokrát naše volba padla na proslulou pláž Myrtos, která patří k nejkrásnějším v Řecku. Je utvořena z bílých jemných oblázků a nachází se mezi úpatími dvou hor – Agia Dynati a Kalon Oros – jež jsou obrostlé bujnými zelenými stromy. A navíc ji omývá azurově zbarvené Jónské moře.

Dostanete se sem snadno autem po úzké a klikaté silnici. Pláž disponuje vlastním parkovištěm a k zapůjčení jsou tady i plážová lehátka a slunečníky. Pokud však preferujete soukromí, stačí popojít dál, kde si natáhnete svůj vlastní ručník.

Co jsme rovněž ocenili je to, že si pláž Myrtos snaží uchovat svůj přírodní ráz. Sprchy zde najdete, restaurace ale nikoliv. Proto doporučujeme vzít si sem vlastní jídlo i pití.

Koupání bylo zážitkem samo o sobě. I když je vstup do moře spíše strmější, neuvěřitelně čistá voda vám toto mírné nepohodlí vynahradí.

Toto unikátní místo, které boduje i v mezinárodních cestovatelských anketách nejkrásnějších pláží na světě, proslavil navíc film Mandolína kapitána Corelliho s Nicolasem Cagem a Penélope Cruzovou, založený na skutečných událostech. Snímek popisuje období 2. světové války, kdy ostrov okupovali Italové. Ti se však po kapitulaci Itálie přidali na stranu Řeků a společně bojovali proti Němcům. Ani spojení sil ale nepomohlo, prohráli. Na příkaz Adolfa Hitlera pak bylo na Kefalonii popraveno více než 5000 italských vojáků spolu s řadou místních odbojářů.

5. den – Město Argostoli, shoppování, procházka i výborné mandle

Dovolená v Kefalonii by nebyla kompletní bez návštěvy hlavního města Argostoli. Stejně jako ostatní turisté jsme vyrazili korzovat na zdejší promenádu dlážděnou mozaikou z bílých a černých mořských oblázků.

Příjemnou procházkou jsme se dostali dokonce až k mostu Drapano neboli Bossetovu mostu, který je nejdelším kamenným mostem na světě určeným pro pěší a vedoucím přes moře. Měří 690 metrů a odděluje lagunu Koutavos od zálivu Lassi. V první polovině 19. století ho navrhl Charles de Bosset, švýcarský inženýr ve službách britské armády.

Vedle mostu se nachází také obelisk nazvaný obelisk Radikalu, který je symbolem svobody a dominantou města.

Po této procházce jsme pocítili potřebu schovat se někde před silným sluncem, a proto jsme vyrazili na nákupy ke zdejšímu čtvercovému náměstí Valianou, právě zde se totiž nachází nákupní ulice Lithostroto, určená pouze pro pěší.

Seženete tady opravdu vše, od oblečení, kosmetiky, šperků až po místní produkty. My zde pořídili vyhlášený med ochucený tymiánem a hlavně kefalonskou mandolu! O čem že je to řeč? O mandlích smíchaných s cukrem a červeným barvivem z mořských řas. Chutí připomínají naše mandle z poutě, byť tyto kefalonské jsou přeci jen o něco lepší. Domů jsem si proto koupili hned několik balení, jednak jako suvenýr a druhak jako dárky pro naše blízké.

A co vy, vydáte se také za krásami malebné Kefalonie

Mallorca

Mallorca –⁠ skvělá volba pro vaši aktivní dovolenou!